Arbeidsconflict? Wat doe jij er aan?
Vroeg het probleem onderkennen is de helft van de oplossing.
Voordat je een lastige situatie een arbeidsconflict durft te noemen, ben je vaak al lang onderweg, er is veel nodig om een arbeidsrelatie ècht te verstoren. Hoe eerder je de situatie bespreekbaar maakt, hoe eenvoudiger de oplossing.
Wanneer je niet (meer) op één lijn zit
Hoe keer jij het tij en vind je een oplossing?
Over het algemeen ga je eerst netjes een gesprek met elkaar aan. Geef jij jouw grenzen aan en als jij de leidinggevende bent? Dan komt er misschien wel een (officiële) waarschuwing? Of een negatieve beoordeling? Maar, … wat als dat niet helpt?
Er zijn ook van die situaties, waarbij we verzanden in uitstelgedrag, want hoe doe ik het goed? De medewerker of leidinggevende ligt je niet zo goed, gesprekken verlopen moeizamer dan bij anderen. Hoe voorkom je erger? Ga jij het probleem aan?
Kom op tijd in actie is mijn advies! Praat er over.
Conflict begeleiding door Yvette
Hoe de-escaleren wij samen het conflict?
Voor het begeleiden van arbeidsconflicten gaan mensen vaak naar een mediator of arbeidsjurist. Ik ben geen van beide, ik ben coach en HR business partner. Daar kun jij je voordeel mee doen.
Ik ken het Nederlands arbeidsrecht, ik weet goed wat jouw rechten en plichten zijn. Daarnaast heb ik als HRM-er niet de intentie om een geschil te winnen, maar om het gezamenlijk op te lossen met zo min mogelijk schade. Met de coachvaardigheden waarover ik beschik kan ik beide partijen begeleiden, richting een acceptabele oplossing.
De ondersteuning die ik je aanbied kent drie opties of vormen. Wanneer je op tijd in actie komt is de kans het grootst dat je de arbeidsrelatie nog kunt herstellen.
Waar sta jij nu? Hoe word jij graag geholpen?
Coaching op de achtergrond
Ben jij er op tijd bij? Wellicht kun jij de situatie zelf nog positief beïnvloeden. Ik informeer en coach jou, zodat jij zelfverzekerd in gesprek kunt gaan met je medewerker of leidinggevende.
Bemiddelen, als neutrale derde
Geen vertrouwen meer in elkaar? Een neutrale derde kan julllie helpen meer inzicht te verkrijgen in de kern van het probleem en jullie begeleiden naar een oplossing, die voor ieder werkt.
Behartigen van jouw belangen.
Wil je dat ik je help opkomen voor jouw belangen? Ook dat kan. Ik ben geen arbeidsjurist, maar kan je wel veel vertellen over je rechten en plichten op het gebied van arbeidsrecht.
"Cooperation isn't the abscence of conflict, but a means of managing conflict."
- Deborah Tannen
Creativiteit en oprechtheid helpen je verder
Wat bijdraagt aan het vinden van oplossingen
- Excuses maken voor wat mis ging
- Verplaatsen in elkaars perspectief
- Verwachtingen over en weer uitspreken
- Nieuwe afspraken maken
- Vragen stellen om je eigen blik te verruimen
- Luisteren, waar ligt de behoefte van de ander?
- Uitspreken van het onbesprokene
- Afscheid nemen als het nodig is
Hoe ik je naar een oplossing help?
Aandacht, communicatie en oprechtheid zijn de sleutel.
Het gaat niet alleen om wat we doen, meer nog om hóe we de dingen doen. Communicatie bestaat voor slechts 7% uit de woorden die we gebruiken. Houding, mimiek, oogcontact en intonatie hebben veel meer invloed op het gesprek en de voortgang.
Los het op, liefst vóór het echt een conflict is!
Liever voorkomen, dan genezen.
Ervaar jij dat een arbeidsrelatie stroever gaat verlopen?
Neem je gevoel serieus, kom in actie.
- Doe eerst een stapje terug. Neem wat afstand van de situatie. Wat zie je gebeuren? Wat gebeurt er bij jou?
- Neem rustig de tijd om het gesprek aan te gaan. Spreek jou gevoel uit 'Ik ...', deel je observaties en vraag hoe de ander de situatie ervaart.
- Luister goed naar de boodschap die de ander overbrengt. Laat het op je inwerken.
- Let goed op je reactie, blijf jij constructief? Hoe communicatief vaardig ben jij?
Spannend? Neem contact op. Ik help je graag op weg.
Door de bemiddeling van Yvette, maar ook de persoonlijke aandacht, zijn we er op een goede manier uitgekomen. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ze voor mijn belang bezig was, maar dit was natuurlijk voor beide kanten.
─ Aart Jansen (Accountmanager)
De juiste balans weet Yvette te vinden. Ze helpt ons constructief naar een oplossing. Verliest het belang van de medewerker niet uit het oog, terwijl ze ook het zakelijk belang goed afweegt.
─ Sebastiaan Krouwel (Int. sales director)
Neem de regie en kom in actie!
Nee zeggen kan altijd nog.
Kennismaken doe je bij Co Achyve gratis en vrijblijvend.
Je gegevens worden gebruikt zoals omschreven in de privacyverklaring.